יום שני, 28 באפריל 2008

איך עובד תנור מיקרו-גל?

נפגשנו שוב לאחר חופשת פסח ארוכה מאוד. נושא הפגישה הפעם היה תנור מיקרו-גל שבור שמצאתי באחד מפחי האשפה. שימו-לב שמכשיר מיקרו-גל מכיל חלקים המייצרים ומוליכים חשמל במתח גבוה מאוד, ולכן דרושה זהירות רבה בפירוק!


תנור המיקרו-גל (מעכשיו אקרא לו בקיצור "מיקרו") פועל כך: אנטנה משדרת גל רדיו בתדר גבוה לכיוון המזון שבתנור. גלי
הרדיו מניעים את מולקולות המים שבמזון וכך מחממים אותו. אחד הילדים שאל האם אפשר לחמם תרנגולת על-ידי ניעור... זו שאלה מצחיקה, אך בעצם היא טובה מאוד - מדוע כאשר אני מזיז את מולקולות המים שבתרנגולת על-ידי ניעור היא לא מתחממת? התשובה היא שהמהירות בה אני מזיז את המולקולות בניעור היא נמוכה מאוד ביחס למהירות שבה גלי הרדיו מניעים אותן.

רשמנו מהם החלקים שאנו מצפים למצוא בתוך המכשיר והתחלנו בפירוק.


כאשר הסרנו את המכסה יכולנו להבחין במספר חלקים עיקריים: תא האפייה, הדלת, כפתורי הפיקוד, אנטנה, מאוורר ושנאי (טרנספורמטור) גדול. התחלנו לפרק את החלקים ולהבין את תפקידם.


את המזון שמים בתא האפייה על צלחת זכוכית. הצלחת מסתובבת, על-מנת שהמזון יתחמם במידה שווה בכל הצדדים. בתמונה כאן אפשר לראות את המנוע הקטן שמסובב את הצלחת.


המיקרו פועל רק כאשר הדלת סגורה היטב. זה חשוב, מכיוון שאנחנו לא רוצים שקרינת גלי הרדיו תוכל לצאת החוצה מהמכשיר - היא עלולה להזיק. בתמונה כאן אפשר לראות את מנגנוני האבטחה: אלו הם מפסקים קטנים ואפורים המופעלים על-ידי סגירת הדלת. כאשר פותחים את הדלת בזמן פעולת המיקרו, נפסקת מייד הפעולה.


למיקרו הזה שני כפתורים שמאפשרים לכוון את עוצמת החימום ואת משך הפעולה. קביעת משך הפעולה נעשית על-ידי מנגנון מכני - קפיצי. כאשר הזמן נגמר, הזרם החשמלי נפסק והפעמון מצלצל!

המנגנון העיקרי במיקרו כולל שנאי גדול וכבד מאוד שממיר את המתח מ-220 וולט (זה המתח בשקע ביתי) לכ-3000 וולט הדרושים למשדר גלי המיקרו. המתח הגבוה הזה עובר גם דרך קבל גדול מאוד. את הקבל פירקתי אני, כדי למנוע סכנה מהילדים.


הזרם החשמלי מגיע אל האנטנה, המשדרת את אלומת גלי הרדיו בתדר גבוה לכיוון תא האפייה.


את תא האפייה ואת השנאי מקרר מאוורר קטן. האוויר החם יוצא מפתחים שבגג המכשיר.


ואחרונה חביבה - הנורה הקטנה שמאירה את התא...


לקריאה נוספת:
איך עובד תנור מיקרו-גל (אנגלית)

2 תגובות:

כלי מטבח אמר/ה...

מעניין מאוד. תמיד תיארתי לעצמי איך המיקרוגל פועל. לפי הידע הכללי שלי אני יודעת שחימום המיקרוגל נעשה ע"י חימום הנוזלים שבאוכל ולכן אי אפשר להגיע לטעם מקסימלי כמו שמגיעים בחימום בטוסטר-תנור.

יוני אמר/ה...

יופי של הסבר על תנור מיקרוגל